Avatar och våran planet

Hej!
Har precis suttit och sett Avatar för ungefär hundraelfte gången (köpte ju den på dvd direkt när den kom ut på dvd och blue ray).
Har tänkt en hel del på filmens budksap, precis som många andra filmer. T.ex. filmen The Road.
Vill bara påpeka att jag, som dom flesta vet, är inte miljöpartist trots min magiska syn på naturen.

Sedan dess att min hund dog har jag känt en koppling till allt i naturen. Djuren, vattnet, växterna, jorden, solen och vinden. När jag var ute och gick i skogen på mitt landställe fick jag någon helt otrolig känsla, precis som när jag ser Avatar.
Filmens budskap är för mig väldigt genomskinligt.

Vi människor är martyrer, odjur, monster. Vi värnar inte om våran planet, vi älskar den inte, vi tänker inte på att det faktiskt är ett mirakel att allting hänger samman. Jag är dessutom ateist, och tror inte på någon gud. Jag ser allt som mirakel, och allting är länkat till allt. Allting är kopplat till olika delar.
Det vattnet du dricker idag, kanske du badar i om 20 år, osv.
Avatar är för mig en väldigt speciell, och vacker film. Och jag önskar att våran planet kunde vara lika helig, och värna lika mycket om våran planet, som de gör i filmen. Men det lär aldrig hända.

Visste ni att folk tagit sitt liv pga filmen, för att de tror att de kommer till något liknande Pandora? Det är sant.





Kommentarer
Postat av: mr h

Har däremot hört att folk tog sitt liv pga att de inte tyckte det vanliga livet var värt att leva efter de sett Pandora.

2010-10-27 @ 01:12:39
Postat av: Sophia

Ja, så sant.

2010-10-28 @ 20:06:13
URL: http://sophiabjernefors.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0